Als apps in Windows 10 niet meer werken, crashen of vastlopen. Dan kunt u deze herstellen met behoud van gegevens of geheel opnieuw instellen. Veelal toont Windows bij problemen de foutmelding. “Er is een probleem opgetreden met – app X. Neem contact op met de systeembeheerder om de app te herstellen of opnieuw te installeren.” Via instellingen in Windows 10 kunt u de betreffende app herstellen.
In sommige gevallen komt het voor dat apps niet meer werken omdat Windows 10 niet up-to-date is. Het is daarom handig om eerst te controleren of er updates klaar staan, en/of er updates voor apps in de Microsoft Store beschikbaar zijn.
Heeft u een andere vraag of probleem met apps? Op ons forum helpen wij u graag verder.
- Open het startmenu en ga via het tandwieltje naar Instellingen.
- Ga naar Bijwerken en beveiliging en klik op de knop Naar updates zoeken.
- Indien er alleen een Optionele kwaliteitsupdate beschikbaar is slaat u deze stap over.
- Open het startmenu en typ hier Store.
- Klik rechts bovenin het scherm links naast de drie puntjes op Downloads en updates.
- Indien er een update is voor de problematische app, laat deze dan installeren en herstart de pc.

Apps herstellen of opnieuw instellen
Afhankelijk van de app kunt u deze herstellen of opnieuw instellen. De hersteloptie is namelijk niet voor alle apps beschikbaar. De optie opnieuw instellen wel, maar dit betekent dat alle (persoonlijke )gegevens verwijderd zullen worden.
- Open het startmenu en ga naar Instellingen en Apps en onderdelen.
- Selecteer in de lijst de app die niet meer goed werkt en klik op Geavanceerde opties.
- Kies vervolgens de optie herstellen of opnieuw instellen.
- Als dit proces gereed is verschijnt er achter de betreffende knop een vinkje.
- Indien er een herstart nodig is, laat de computer dan direct even opnieuw opstarten.

Probleemoplosser Windows-Store-apps
Om problemen met Windows Store-Apps op te lossen kunt u de probleemoplosser in Windows uitvoeren.
- Open het startmenu en ga naar instellingen en Bijwerken en beveiliging.
- Klik nu links in het venster op Problemen oplossen en op Extra probleemoplossers.
- Scroll naar onderen en klik op Windows Store-Apps en op Probleemoplosser uitvoeren.
- Volg nu de verdere instructies die na de analyse in beeld verschijnen.

Standaard apps opnieuw instellen via PowerShell
Als het probleem zich alleen voordoet bij de standaard apps in Windows 10 dan kunt u alle standaard apps als volgt opnieuw installeren.
- Klik met de rechtermuisknop het startmenu om het Win-X menu te openen.
- Klik vervolgens op Windows PowerShell (Admin).
- Typ of kopieer nu de onderstaande commandoregel in PowerShell.
- Druk vervolgens op de enter-toets.
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)AppXManifest.xml”}
