Plaats reactie
1
In het topic Grote schoonmaak van de computer [intern] is er een discussie ontstaan over het schoonmaken van de computer en wat nu de do's & dont's zijn.
Vladimir had al aangegeven in het oorspronkelijk topic om het laatste deel even te splitsen naar een nieuw onderwerp.
Maar omdat ik het bericht "Mythen, fabels en feiten rond ventilatoren en ESD" een mooie toevoeging vond had ik dit weer samengevoegd tot één topic.

Bij deze zijn alsnog de topics / berichten opgesplitst. ;)
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Gebruik nooit een stofzuiger om ventilatoren (fans) schoon te zuigen, door de kracht van de stofzuiger kan een ventilator gaan werken als een "dynamo" en dit zal de gebruikte hardware echt niet leuk vinden.

Dat is een hele mooie uitleg, maar met 1 ding ben ik het er niet mee eens en dat is de door mij aangehaalde qoute.
Als jij een stofzuiger gebruikt en je gebruikt een platte smalle tuit en je zet die op het mondstuk van de stofzuigerslang, dan is er helemaal niks aan de hand.
Opzicht is jouw gedachte gang niet verkeerd, maar je vergeet dat je tegenwoordig stofzuigers in de handel hebt met een variabele snelheidsknop, waardoor je de toerental van zo'n stofzuiger af kan stellen.
Met een ouderwetse stofzuiger waarbij je vroeger maar een snelheid had en misschien zijn die nog steeds in de handel, is het inderdaad de vraag of het verstandig is om met zo'n stofzuiger de fans schoon te maken, maar met een stofzuiger met variabele snelheden kan dit absoluut geen kwaad.
Ik maak mijn pc. altijd van binnen schoon m.b.v. een stofzuiger waarbij de platte smalle tuit aan de stofzuigerslang zit en nog nooit problemen gehad.
Wat je niet moet doen is met zo'n smalle tuit diep in de fan gaan om schoon te zuigen of wanneer je ziet dat de fan draaid, je tuit er tegenaan houden, daar beschadig je de fan mee, maar als je het voorzichtig doet door de slang met die platte smalle tuit ervoor te houden, kan dit absoluut geen kwaad.
Overigens is het ook belangrijk dat wanneer je de pc. ingaat om schoon te maken, dat je ervoor zorgd dat je anti-statisch bent, wanneer je jezelf niet ontlaad en je gaat met je handen de kast in om een onderdeel vast te pakken, succes verzekerd dat er een onderdeel gegeven moment zegt, bekijk het maar.
Met kwasten je videokaart en andere electronische componenten schoon vegen is uit den boze, tenzij je anti-statisch bent dan loop je geen risico.
Statische electriciteit kan namelijk ook via hout overslaan op de componenten.

Maar ook al ben je anti-statisch waardoor je, je electronica niet naar zijn grootje helpt met zo'n kwast, toch loop je het risico dat zo'n kwast verhaard en\of dat je het uit je handen laat vallen waardoor het op de mobo terecht komt, dat is niet best.
3
Robot_Pedro schreef:Dat is een hele mooie uitleg, maar met 1 ding ben ik het er niet mee eens en dat is de door mij aangehaalde qoute.
Als jij een stofzuiger gebruikt en je gebruikt een platte smalle tuit en je zet die op het mondstuk van de stofzuigerslang, dan is er helemaal niks aan de hand.
Opzicht is jouw gedachte gang niet verkeerd, maar je vergeet dat je tegenwoordig stofzuigers in de handel hebt met een variabele snelheidsknop, waardoor je de toerental van zo'n stofzuiger af kan stellen.
Ook al staat de stofzuiger op de laagste stand zodra de ventilator (fan) gaat draaien gaat deze werken als een dynamo en gaat hij stroom afgeven in plaats van gebruiken.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
4
Met alle respect, ik ben het er niet mee eens.
Ik heb nog niet zolang geleden met andere mensen er overgehad en eris niks van bekend wat jij suggereerd.
Stel dat die anderen ongelijk hebben en jij dus wel gelijk; hetgeen ik waag te betwijvelen, dan had ik het allang gemerkt.
Ik doe dit al jaren en nog nooit problemen ermee gehad.
Ik weet dus niet hoe jij aan dat gedachtegoed komt, misschien dat je hetzelf ooit eens hebt meegemaakt, indien dit het geval is, is er iets anders gebeurd waardoor jij dat probleem kreeg, maar zeer zeker niet door een stofzuiger.
6
Met als een dynamo, bedoelen jullie dus dat rondspinnen van de fan en zoals blijkt uit die filmpjes zou dit schadelijk zijn voor de fan-as die aan de motor vastzit.
Oke dat zou kunnen, ik geef het voordeel van de twijfel.

Betreft die kerel die dat op het filmpje uitlegde was ook lekker bezig door met zijn vingers aan de printplaat te zitten waarop die motor met asje gemonteerd is, ik vind als je iets uit wilt leggen doe het dan goed maar ga niet iets doen terwijl jezelf een verkeerde handeling maakt, maar goed ik ga er vanuit, dat die fan wat die verteller liet zien opdat filmpje, een niet gangbare fan is en deze alleen als demonstratie diende.

Weet je wat ik vreemd vind, laten we eens er vanuitgaan dat wat Forza en jij vertellen en die vent van dat filmpje, daadwerkelijk op waarheid berust, waarom heb ik dan nooit problemen ermee ondervonden?.
Zoals ik al eerder zei, doe ik dit al jaren zo en nog nooit op problemen gestuit. Heb ik al die jaren geluk gehad? Dacht het niet!

Natuurlijk geloof ik wel, dat als je dit elke dag doet of elke maand, dat de fan op den duur de geest geeft, wegens het feit dat de fan door de stofzuiger bij het schoonmaken ervan of je doet dit met een dustspray, elke dag of elke maand, snel rondspind waardoor het motortje het niet meer kan verwerken, maar dat heb je ook wanneer je pc. elke dag aanstaat en je hebt je fan op max. vermogen staan waarbij het snelle toeren maakt.
Zoals ik al reeds zei geef ik het voordeel van de twijfel.

Dan het feit dat de fan kapot zou gaan als je het met de stofzuiger uitzuigt omdat de stofzuiger stroom afgeeft aan de motor van de fan, vind ik een broodje Aap verhaal.
Deze Mythe is goed voor de Myth Busters. Ik zal eens kijken of ik die mensen uit Amerika kan bereiken zodat ze dit onder de loep kunnen nemen, vind ik toch wel interessant.
Maxstar: Jij plaatste een opmerking naar mijn adres van, het feit dat de meeste dit niet weten betekend niet dat dit niet waar is, daar heb je gelijk in maar het betekend ook niet dat het op waarheid berust. Jullie kunnen dus gelijk hebben maar het kan ook anders zijn, daarom geef ik jullie met jullie standpunt, het voordeel van de twijfel.

:-\
7
Robot_Pedro schreef:Met als een dynamo, bedoelen jullie dus dat rondspinnen van de fan en zoals blijkt uit die filmpjes zou dit schadelijk zijn voor de fan-as die aan de motor vastzit.
Oke dat zou kunnen, ik geef het voordeel van de twijfel.
Nee door het draaien van de 'fan' gaat stroom opwekken als een dynamo en afgeven naar het moederbord waarop deze is aangesloten en dit vindt de hardware niet leuk, zeker niet als de fan op hoge snelheden gaat draaien en een behoorlijke spanning kan opwekken zoals op de filmpjes duidelijk is te zien op de multimeter en de daar tussen geplaatste led's gaan branden.
Robot_Pedro schreef:Betreft die kerel die dat op het filmpje uitlegde was ook lekker bezig door met zijn vingers aan de printplaat te zitten waarop die motor met asje gemonteerd is, ik vind als je iets uit wilt leggen doe het dan goed maar ga niet iets doen terwijl jezelf een verkeerde handeling maakt, maar goed ik ga er vanuit, dat die fan wat die verteller liet zien opdat filmpje, een niet gangbare fan is en deze alleen als demonstratie diende.
Dit is gewoon een gangbare fan en het aanraken van dat printplaatje kan echt niet zoveel kwaad hoor!
Robot_Pedro schreef:Dan het feit dat de fan kapot zou gaan als je het met de stofzuiger uitzuigt omdat de stofzuiger stroom afgeeft aan de motor van de fan, vind ik een broodje Aap verhaal.
Nee het is geen broodje aap verhaal, en het gaat om het feit dat een 'fan' kan gaan werken als een dynamo als je er een stofzuiger of busje perslucht op richt waardoor de opgewekte spanning schade aan de hardware kan toebrengen.
Robot_Pedro schreef:Deze Mythe is goed voor de Myth Busters. Ik zal eens kijken of ik die mensen uit Amerika kan bereiken zodat ze dit onder de loep kunnen nemen, vind ik toch wel interessant.
Ik denk dat heel veel mensen het feit van 'Dynamo werking' bij 'fans' nog beter kunnen toelichten dan ik als het gaat om het opwekken van deze spanning en hoe dat precies in zijn werk gaat.
Bekijk ook eens deze link en deze link waar je kan lezen hoe "Brushless DC motoren" werken die gebruikt worden voor ventilatoren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Met alle respect, ik vind het een vreemd verhaal. Want stel dat het echt zo is; voor alle duidelijkheid laat ik weten dat ik niet aan je woorden twijfel, alleen vind ik het een vreemd iets, daarom plaatste ik die vraag van, waarom heb ik dan geen moederbord problemen en casefan problemen gehad al die jaren dat ik dit deed.? In mijn eerlijkheid moet ik zeggen dat ik op dit moment even niet meer weet wat ik moet zeggen.

Dan het feit dat het niet kwaad kan als je met je vingers aan die printplaat komt waarop die motor van de fan zit, en die statische electriciteit dan.? Wat is daarmee gebeurd? Natuurlijk zal die man heus er wel voor gezorgd hebben dat hij anti-statisch was toen hij dat demonstreerde, maar ik probeer met mijn opmerking te zeggen dat ik 100 procent zeker weet, dat wanneer ik die casefan ga demonteren, terwijl ik niet ontladen ben, ik kom met mijn geladen vingers aan die printplaat waarop die motor zit van de fan en je ziet ook op de andere zijde van de printplaat onderdelen zitten, ik raak het soldeer aan of die contactpuntjes van het onderdeel, ik donder op kan zeggen dat de fan het niet meer doet. Oorzaak de motor krijgt geen spanning meer om de fan in beweging te zetten.
Statische electriciteit is funest voor electronische componenten, ook al zijn er mensen die anders beweren, dus het feit dat jij tegen mij zei dat het geen kwaad kan als je die printplaat met je handen aanpakt, deel ik niet, of er moet sprake zijn van een mis communicatie tussen ons.?
9
Om dit topic niet verder te vervuilen en om geen afbreuk te doen aan het mooie stukje van Forza, open ik ff een nieuw topic.

Misschien handig om de postjes van hier ff daarheen te knippen en plakken. :-*

Edit: Link verwijderd
Laatst gewijzigd door Vladimir op 26 okt 2011 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
10
Zo, ff ingelezen en kopje koffie gezet.

In dit topic lopen nu een aantal dingen door elkaar.

Als ik het zo lees, zijn er 3 vragen.

1. Kan een ventilator als generator (dynamo) werken?
2. Is dat schadelijk voor mijn computer?
3. Kan ik met de stofzuiger mijn computer schoonmaken?

1. Kan een ventilator als generator (dynamo) werken?

Jazeker en zoals duidelijk te zien in de filmpjes van Maxstar, nog best aardig ook.
Iedere motor kan gebruikt worden als dynamo en andersom!

Hoe komt dat?
De opbouw van een generator en elektromotor zijn exact het zelfde.
Afbeelding Elektromotor
Afbeelding Generator

Ik kan nu een heel technisch verhaal gaan ophangen hoe een motor en generator werken, maar ik ben bang dat ik dan de meeste lezer kwijt ben.

Simpel gezegt, komt het op het volgende neer.
Zowel de generator als de motor werken door middel van elektromagnetische velden. Ik neem aan dat iedereen wel eens met magneetjes heeft gespeeld en bekend is met het fenomeen dat gelijke polen elkaar afstoten en ongelijke polen elkaar aantrekken. (zo niet haal een paar magneten en probeer het uit ;) )

In elektromotor wordt dmv elektriciteit een wisselend magneetveld gemaakt en door het aantrekken en afstoten wordt de as aangedreven.
Bij een dynamo wordt de as aangedreven en zal weerstand ondervinden van het magnetische veld. Hierdoor wordt de draaiende beweging omgezet in elektriciteit.



2. Is dat schadelijk voor mijn computer?

Absoluut!
Vanwege het doodsimpele feit, dat de componenten die je ventilatoren aansturen er niet op zijn gemaakt om stroom op te nemen!
Ze zijn gemaakt om stroom door te sturen naar de ventilator..

Vergelijk het maar met een auto, als je er gewoon mee rijd gaat het goed. Ga je hem 50km slepen terwijl de motor in de versnelling staat, zal niemand er verbaast van staan dat er iets kapot is.

Dat het vaak goed gaat, heeft te maken met de robuustheid van de onderdelen. Maar 1 keertje teveel en de boel is kapot.

3. Kan ik met de stofzuiger mijn computer schoonmaken?

Ja, maar met een zekere terughoudendheid....

Op een paar cm afstand het vuil wegzuigen gaat prima.
Als je met de mond van de stofzuiger de componenten aanraakt, gaat het fout.
Hoe onstaat statische elektriciteit? 2 verschillende materialen die langs elkaar wrijven leveren een elektrische spanning.
Wat doet een stofzuiger? Precies, enorme hoeveelheiden lucht door de stofzuiger heen verplaatsen.
Dus je met de mond van de stofzuiger je print aanraakt, zal deze dus ontladen via je print....

Dit kan je makkelijk zelf uitproberen, zet je stofzuiger maar eens op een rubber mat en zet hem een paar minuten aan (slang ook op de mat). Het oppakken van de slang kan als een schokkende ervaring aanvoelen :P
Dan het feit dat de fan kapot zou gaan als je het met de stofzuiger uitzuigt omdat de stofzuiger stroom afgeeft aan de motor van de fan, vind ik een broodje Aap verhaal.
Deze Mythe is goed voor de Myth Busters. Ik zal eens kijken of ik die mensen uit Amerika kan bereiken zodat ze dit onder de loep kunnen nemen, vind ik toch wel interessant.
Ik zie nergens terug dat dit wordt gezegt...

Forza zegt het precies goed. Door de luchtverplaatsing van je stofzuiger gaat je ventilator draaien en zal daardoor als dynamo gaan fungeren.
Dan het feit dat het niet kwaad kan als je met je vingers aan die printplaat komt waarop die motor van de fan zit, en die statische electriciteit dan.? Wat is daarmee gebeurd? Natuurlijk zal die man heus er wel voor gezorgd hebben dat hij anti-statisch was toen hij dat demonstreerde, maar ik probeer met mijn opmerking te zeggen dat ik 100 procent zeker weet, dat wanneer ik die casefan ga demonteren, terwijl ik niet ontladen ben, ik kom met mijn geladen vingers aan die printplaat waarop die motor zit van de fan en je ziet ook op de andere zijde van de printplaat onderdelen zitten, ik raak het soldeer aan of die contactpuntjes van het onderdeel, ik donder op kan zeggen dat de fan het niet meer doet. Oorzaak de motor krijgt geen spanning meer om de fan in beweging te zetten.
Statische electriciteit is funest voor electronische componenten, ook al zijn er mensen die anders beweren, dus het feit dat jij tegen mij zei dat het geen kwaad kan als je die printplaat met je handen aanpakt, deel ik niet, of er moet sprake zijn van een mis communicatie tussen ons.?
Het gevaar van esd is juist dat de hardware niet meteen kapot gaat, het is een sluipmoordenaar ;)
Dat die beste man geen maatregelen heeft genomen snap ik wel. Hij wil alleen wat demonstreren en sloopt de boel er toch mee.
Daarnaast is een elektromotor niet gevoelig voor statische elektriciteit, de componenten die je ventilator in je computer aansturen echter wel!


Kort samengevat, Forza heeft een prima stukje gemaakt.
Als dit hele stukje nu abrakadabra is, is er maar 1 ding om te onthouden...
Je moet voorzichtig zijn met de stofzuiger en je ventilatoren.

Als je dat aanhoud, is er niks aan de hand.

Meer info over motoren en generatoren heeft wikipedia vollop.
Gevaren van ESD en de uitleg ervan is ook al door Forza mooi omschreven.
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=5&t=4950

De filmpjes zijn zeker een aanrader!
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
11
3. Kan ik met de stofzuiger mijn computer schoonmaken?

Ja, maar met een zekere terughoudendheid....

Op een paar cm afstand het vuil wegzuigen gaat prima.
Als je met de mond van de stofzuiger de componenten aanraakt, gaat het fout.

Allereerst wil ik je heel hartelijk bedanken voor de uitvoerige en heldere uitleg, uiteraard zag ik wel iets in je bericht waarop ik een opmerking zou kunnen plaatsen, maar dat doe ik niet, het gaat hierom dat ik begrijp wat je bedoeld. Oke. Bij punt 3 doe ik al, ik hou altijd een paar cm afstand van die casefan en ook van andere onderdelen, dat verklaard dan ook waarom ik geen problemen onder vond, maar ik wil op de opmerking van terughoudendheid zeggen dat ik het hier mee eens ben, voorkomen is beter dan genezen.
Ik zal dan voortaan als ik de casefan ga schoonmaken, de fan uit de pc. kast halen en met een kwast schoonmaken.
Ik kan nu een heel technisch verhaal gaan ophangen hoe een motor en generator werken, maar ik ben bang dat ik dan de meeste lezer kwijt ben.
Weet ik niet, we zijn hier op een computerforum en we leren graag van elkaar, dus grote kans als je dit had gedaan, dat je toch een heleboel lezers gehad had, je moet maar zodenken, mensen die niet in dit soort onderwerpen geïnteresseerd zijn, komen ook niet op een computerforum.
Dan het feit dat de fan kapot zou gaan als je het met de stofzuiger uitzuigt omdat de stofzuiger stroom afgeeft aan de motor van de fan, vind ik een broodje Aap verhaal.
Deze Mythe is goed voor de Myth Busters. Ik zal eens kijken of ik die mensen uit Amerika kan bereiken zodat ze dit onder de loep kunnen nemen, vind ik toch wel interessant.



Ik zie nergens terug dat dit wordt gezegt...
Dan heb ik dit verkeerd begrepen, ik dacht echt zoiets te lezen waarin dit wel gezegd werd, maar ja ik ben net als jullie een mens en mensen kunnen iets verkeerds begrijpen, dus bijdeze mijn excuses voor mijn verkijking.
12
Vladimir schreef:Om dit topic niet verder te vervuilen en om geen afbreuk te doen aan het mooie stukje van Forza, open ik ff een nieuw topic.
Misschien handig om de postjes van hier ff daarheen te knippen en plakken. :-*
Omdat het bovenstaande bericht van Vladimir een mooie toevoeging is en om de berichten niet teveel verspreid over het forum te laten staan heb ik er weer één topic van gemaakt.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
13
om geen afbreuk te doen aan het mooie stukje van Forza

Het is inderdaad een mooi stukje van Forza, maar dat betekend niet dat ik of wie dan ook ermee eens moet zijn, wel vind ik dat een Moderator of de Admin een nieuw topic aan behoord te maken als het niet gewenst is op een bericht met een sticky te reageren, omdat jullie mijn bericht afbreuk vinden.
Zoals ik al zei is het inderdaad een mooi bericht maar iemand anders heeft het recht om tegen gas te geven ook al hou je er een andere mening op na.

Goed de uitleg van Vladimir was verhelderend. Toen ik dit las moest ik terugdenken aan 40 jaar geleden toen dit op de LTS ook al behandeld werd. Kun je nagaan hoe gauw de mens dingen kan vergeten.
Goed, dit was de discussie n.a.v. het bericht van Forza, we zijn er inmiddels uitgekomen, ik dank jullie dat jullie mij te woord hebben willen staan.
14
Robot_Pedro schreef:Het is inderdaad een mooi stukje van Forza, maar dat betekend niet dat ik of wie dan ook ermee eens moet zijn, wel vind ik dat een Moderator of de Admin een nieuw topic aan behoord te maken als het niet gewenst is op een bericht met een sticky te reageren, omdat jullie mijn bericht afbreuk vinden.
Het is zeker een mooi stukje van Forza zoals ook de reactie van Vladimir, het eens zijn of niet zoals jij het omschrijft zal altijd een heikel punt blijven.
Maar als 'admin' heb ik alles even opgesplitst naar twee onderwerpen.
1. Grote schoonmaak van de computer [intern]
2. Grote schoonmaak van de computer [intern] (discussie)

Graag zou ik wel het bericht van Vladimir als aanvulling aan het topic van Forza willen toevoegen maar dat kan Vladimir nogmaals plaatsen IMHO in dit topic.
Robot_Pedro schreef:Zoals ik al zei is het inderdaad een mooi bericht maar iemand anders heeft het recht om tegen gas te geven ook al hou je er een andere mening op na.
Het hebben van een 'eigen' mening is niet mis mee maar dan moet het wel kloppen en niet uit de lucht zijn gegrepen.
In dit geval is er gewoon sprake van een feit, zoals het op PC Web Plus staat omschreven door Forza is correct, Vladimir heeft dit later aangevuld met nog meer informatie zoals je hebt kunnen lezen in dit topic / bericht.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
@ Vladimir +1 :good:
Robot_Pedro schreef:Het is inderdaad een mooi stukje van Forza, maar dat betekend niet dat ik of wie dan ook ermee eens moet zijn
Ook niet als het de waarheid is en door meerdere mensen is bevestigd *vreemd* ? :eek:
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Hardware & Randapparatuur”