Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Ik zou heel graag wat advies willen bij een nieuwe pc samenstellen of mijn 5 jaar oude pc upgraden.

PC die ik nu heb?
Kast - Cooler Master Centurion 590
AMD Phenom II X3 720 Black Edition 2.80 GHz
Asrock AOD790GX
Kingston 2 x 4 GB
XFX GeForce GTX 260
Be Quiet! Straight Power E6 400 Watt
Samsung Spinpoint F1 harde schijf
Samsung DVD drive

1 - Is het upgraden van deze pc nog zinvol of zeggen jullie koop alles nieuw?

Nieuwe PC

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?
800 euro

- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
Alleen beeldscherm toetsenbord en muis en de kast die ik nu heb als dat mogelijk is.

- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv: games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking,..)
Studie, films kijken, en eenvoudig games dus geen high-end gaming.

- Ben je van plan te gaan overklokken?
Nee.

- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, upgrademogelijkheden...)
Niet echt.

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)
Nee.

- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
Windows 8.1 maar virusscanner hoeft niet want gebruik de gratis AVG.

- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken?
1 beeldscherm.

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel?
Liefst wel voor de garantie.

- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt geïnstalleerd?
Nee dat kan ik zelf.
2
Hallo Ruud :)

Wat ik dan zou doen is een ander moederbord, processor en geheugen en als bijkomstigheid een SSD erbij. Alles vervangen lijkt me wat overbodig omdat de kast, videokaart en voeding op zich nog goed zijn.

Winkelmandje

Moederbord: MSI H97 PC Mate
Dit bord heeft een goede onboard geluidskaart dewelke tot 5-kanaals aan audio ondersteund. Het bord ondersteund tot maximaal 32Gb aan geheugen verdeeld over 4 geheugensloten. Er zijn voldoende uitbreidingsopties dankzij de extra sloten voor bijvoorbeeld een extra geluidskaart en/of aparte videokaart. Het bord heeft SATA600, SATA Express en USB 3.0 aansluitingen.

Processor: Intel Core i5 4460
Deze processor heeft 4 cores van elk 3,2 Ghz. De processor ondersteund ook Turbo Modus, en Kick Down.

Bij die eerste kan de hij zichzelf automatisch overclocken bij zwaardere taken. Dit is een verbeterde versie ten opzichte van de eerste generatie i5/i7 processoren, omdat er nu ook automatisch overklokt kan worden wanneer alle processorcores actief zijn.

Bij Kick down kan een processor gedurende een relatief korte tijd (er worden gesproken over maximaal 20 seconden) zeer hoog automatisch overklokt worden. Vooral handig wanneer je bijvoorbeeld grote bestanden wilt inladen of gaat comprimeren.

Processorkoeling: Deepcool GammaXX S40
De standaardkoeling is niet krachtig genoeg om je processor voldoende te koelen. Op die manier blijft turbo modus uitgeschakeld. Deze koeling is een stuk beter.

Geheugen: Crucial Ballistix PC12800 1600MHz 8Gb
Dit geheugen werkt op standaard snelheid. Sneller geheugen is enkel zinvol als je gaat overklokken. Er zijn nog twee vrije sloten die je in de toekomst evtl. nog kan vullen met geheugen (max. 2x8Gb extra).

SSD: Crucial MX100 256Gb
Deze SSD haalt snelheden tot 550mb/s. Aanbevolen is om het besturingssysteem, drivers en beveiliging hierop te installeren. Je huidige harde schijf dient dan als opslag. Je hoeft die niet eens te formatteren, alle gegevens blijven dus behouden.

Azerty assembleert het moederbord, processor, processorkoeling en geheugen voor je op het moederbord. Je moet zelf het moederbord met alles daarop inbouwen in je kast en de SSD een plaats geven in de kast + aansluiten. Indien je hier hulp bij nodig hebt wachten enkele duizenden Youtube filmpjes en tutorials op internet om je hierbij te helpen. Uiteraard kan je ook hier steeds terecht voor evtl. hulp.

Op alle producten heb je minimaal twee jaar garantie.
Alle prijzen zijn incl. BTW.
Evtl. benodigde kabels worden met de onderdelen meegeleverd.
Verder geef ik je ook graag deze tip mee: http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 89&t=10722" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht je verder nog vragen en/of opmerkingen hebben, laat dan gerust van je horen!!

Groetjes,

Dave
3
Hallo Dave,

Ik ben heel blij met de uitgebreide advies, en heb nog even zitten denken en met een upgrade kom in dan wel te zitten met onderdelen waar ik niets meer aan heb?
Of kan ik deze nog verkopen en wat is het nog waard en wat zou ik er dan voor kunnen vragen?
Stel dat ik voor een compleet nieuwe samenstelling ga wat zou je dan adviseren?
Dave schreef:Alles vervangen lijkt me wat overbodig omdat de kast, videokaart en voeding op zich nog goed zijn.
Is deze videokaart ook goed genoeg zodat mijn vriendin hier de Sims 4 mee kan spelen?

Alvast bedankt maar weer.

Groeten Ruud
4
Hallo Ruud ;)

Ik vind die 2x4Gb geheugen wel een straf verhaal.
Kan je het volgende even doen:

Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!!Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware


De volledige samenstelling, daar kom ik vanavond nog even op terug.

Met die videokaart kan je The Sims 4 spelen.

Groetjes,

Dave
5
Hallo Dave,

Het lukt me niet om Speccy te installeren vanwege een fout in de installer. Deze computer heeft nu al heel veel kuren en dat is ook de reden voor een upgrade of een nieuwe PC.
Dave schreef:Ik vind die 2x4Gb geheugen wel een straf verhaal.
Die zijn er later ingezet eerst zat er 2x1 Gb maar die kon niet samen met de 4 Gb dus het andere moest eruit.
6
Weet je nog, of kan je achterhalen welk merk + typenummer dat was?
Via het moederbord typenummer zie ik dat het DDR2 zou zijn, maar de 4Gb modules zijn daar zo duur dat het me bijna onmogelijk lijkt dat die in jou computer zitten. Als het inderdaad DDR3 betreft.
7
Hallo Ruud :)

Bij advies voor een systeem van 800 euro zou in jou geval het volgende adviseren:
Azerty winkelmandje

In jou geval zou ik sterk overwegen om de harde schijf weg te laten en een 128Gb SSD in de plaats te nemen. Die kosten ongeveer 60 - 70 euro, waardoor je dus ietsje over je budget heen gaat.

Het verschil op gebied van game-prestaties is ongeveer de dubbele performance die je huidige videokaart heeft. (Check: http://www.hwcompare.com/15760/geforce- ... n-r9-270x/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Dat is dus zeker een goed voelbaar verschil. Daarmee hoef je komende generatie games niet wakker te liggen dat de computer mogelijk niet sterk genoeg zou zijn.

De kast en moederbord zijn Micro-ATX uitvoering, waardoor de desktop een stuk minder plaats inneemt dan je huidige. Desondanks is er toch voldoende koeling aanwezig, inbouwmogelijkheden en is het hele systeem aanvaardbaar stil te noemen.

Mocht je hierover nog verdere vragen hebben, dan hoor ik graag van je.
------------Tot zover de samenstelling--------------

Wat de verkoop van onderdelen betreft zou denk ik dat je volgende nog wel mag vragen:

Kast - Cooler Master Centurion 590 20 euro
AMD Phenom II X3 720 Black Edition 2.80 GHz 15 euro
Asrock AOD790GX 10 euro
Kingston 2 x 4 GB (Afhankelijk van DDR2/DDR3, wacht hiervoor nog op typenummer)
XFX GeForce GTX 260 30 euro
Be Quiet! Straight Power E6 400 Watt 20 euro
Samsung DVD drive 5 euro
Samsung Spinpoint F1 harde schijf 10 euro
Let op: een gebruikte harde schijf verkopen is absoluut af te raden. Gegevens zijn ALTIJD terug te halen door kwaadwillende gebruikers.
Maak hier evtl. een externe schijf van of hergebruik hem in het nieuwe systeem.



Groetjes,

Dave
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”